Analyse saldo programma
(bedragen x 1.000) | ||
Verschillenanalyse | ||
Begroting 2018; Jaarschijf 2019 (inclusief reservemutaties) | 1.232 | |
Begroting 2019 (inclusief reservemutaties) | 1.259 | |
Verschil | 27 | n |
Specificatie
Onderstaande verschillen bestaan uit de wijzigingen na de primaire begroting 2018 (jaarschijf 2019). De eerder vastgestelde bestuursrapportages zijn voor de volledigheid toegevoegd, zonder nadere toelichting. De onontkoombare ontwikkelingen en de beleidsvoornemens uit de kaderbrief en de kadernota worden kort toegelicht onder de tabel. Ook de wijzigingen na de kadernota worden toegelicht.
(bedragen x 1.000) | ||
Verschillenanalyse | ||
1e Bestuursrapportage 2018 | 25 | n |
Primaire begroting 2019 | ||
Indexering | -5 | v |
Personeelsbegroting/kostenverdeling | -47 | v |
Investeringsplan | -12 | v |
Overige mutaties | n | |
Relevante ontwikkelingen na kadernota | ||
Vorming voorziening gemeentelijke gebouwen | 2 | n |
Lagere vergoeding projecten gewone dienst | 64 | n |
Verschil | 27 | n |
Toelichting
Personeelsbegroting / kostenverdeling
Door een andere prioriteitstelling en de organisatieontwikkeling kunnen de apparaatslasten tussen producten en programma's verschuiven. Voor dit programma levert dit per saldo een voordeel op. Voor een nadere toelichting op de ontwikkeling van de totale personeelslasten verwijzen wij naar de paragraaf bedrijfsvoering.
Investeringsplan
De actualisatie van het investeringsprogramma (afsluiten restantkredieten en herfaseren bestaande investeringen) geeft iets minder kapitaallasten.
Relevante ontwikkelingen na kadernota
Na het opstellen van de kadernota is de urenraming voor alle producten en projecten doorgevoerd (zie ook hierboven). Hieruit blijkt een dat er een lagere toerekening van ambtelijke uren aan de projecten in de gewone dienst is geraamd dan in de begroting 2018. DIt betekent ook lagere vergoeding van ontwikkelaars, daar waar hierover afspraken zijn.