Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Top 10 grootste risico's

Top 10 grootste risico's

Om de risico's van Gemeente Maassluis in kaart te brengen is een risicoprofiel opgesteld. Dit risicoprofiel is tot stand gekomen met behulp van een informatiesysteem waarmee risico's systematisch in kaart kunnen worden gebracht en beoordeeld.
In het onderstaande overzicht worden de tien risico's gepresenteerd die de grootste invloed hebben op de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit. Belangrijk is om te weten dat het risicoprofiel een momentopname is. Via de planning- en control documenten, waaronder bij de bestuursrapportage en jaarstukken, wordt gerapporteerd over de wijzigingen.

Belangrijkste risico's gemeente Maassluis

Positie

Beleidsterrein /

2019

2018

project

Risico

Kans (1)

Invloed

1

3

Jeugdzorg

Budgetoverschrijding jeugd

4

9%

2

1

De Dijk

De opbrengst die geraamd is, wordt niet of met vertraging gerealiseerd

2

6%

3

2

Kademuren, bruggen en overige kunstwerken

Calamiteit door achterstallig onderhoud civiele kunstwerken

2

6%

4

10

Diverse

Fiscale naheffingen

4

5%

5

4

Gemeentefonds

Negatieve afwijkingen gemeentefonds

3

3%

6

-

Projecten

Claims buitenruimte

3

3%

7

5

Projecten

Renterisico door vertraging projecten

2

3%

8

6

Bedrijfsvoering

Volgen verkeerde procedure inkoop- en aanbesteding

5

2%

9

-

Fenacoliuslaan

Extra kosten om te kunnen voldoen aan bouwregelgeving met behoud van de monumentale waarden

3

2%

10

-

Wmo

Verlagen van het abonnementstarief heeft een aanzuigende werking op de aanvragen van de voorzieningen huishoudelijke hulp

3

2%

1) kansklasse: 1=laagste kans; 5=hoogste kans

Maatregelen grootste risico's

Budgetoverschrijding Jeugd
Vanaf 2018 zijn er op het sociaal domein flinke tekorten ontstaan. Met name op het domein Jeugd.
Het aantal cliënten dat zorg ontvangt, is vanaf 2018 gestegen. Het is nog onduidelijk of deze trend zich doorzet of stabiliseert. Vanaf 2018 is gestart met resultaatgerichte bekostiging. De effecten van deze wijziging zijn nu nog niet inzichtelijk.

Tegenvallende opbrengsten De Dijk
Ten behoeve van de werklocatie De Dijk is het acquisitieplan in uitvoering. De focus ligt nu volledig op acquisitie en gronduitgifte.

Calamiteiten door achterstallig onderhoud civiele kunstwerken
Herzieningen en actualiseren van de beheerplannen.

Fiscale naheffingen
Op onderdelen waar fiscale naheffingen zouden kunnen volgen, analyseren wij met behulp van een externe adviseur of wij voldoen aan alle wet- en regelgeving. Daar waar nodig, worden er aanpassingen gedaan.

Negatieve afwijkingen gemeentefonds
Als kleinere gemeente hebben wij weinig directe invloed op de uitwerking van het gemeentefonds. Bij onderwerpen die voor Maassluis van belang zijn, trekken wij actief op met andere gemeenten en nemen we gezamenlijk initiatief richting de fondsbeheerders.

Claims buitenruimte
Voorkomen dat er claims kunnen ontstaan. Dit betekent een adequaat contractenbeheer. Bij eventuele claims wordt er gedegen juridische advies ingekocht.

Renterisico projecten
Hogere rentelasten worden met name veroorzaakt door opbrengsten die later worden gerealiseerd dan gepland. Een goede acquisitie, een effectieve samenwerking met ontwikkelaars en snelle besluitvorming kunnen een positieve bijdrage leveren aan het tijdig realiseren van geplande opbrengsten.

Bedrijfsvoering
Wij zetten in op preventief gezondheidsmanagement om het ziekteverzuim te laten dalen.
De gemeente koopt veel producten en diensten in en dient de juiste inkoopprocessen te volgen. Wij onderzoeken op welke wijze het inkoopproces beter kan worden ondersteund. Hierbij wordt ook rol van het inkoopbureau MVS betrokken. Daarnaast worden inkooptrainingen gegeven aan medewerkers die met inkooptrajecten te maken hebben.

Verlagen abonnementstarief Wmo
Door het rijk is vanaf 2019 de eigen bijdrage verlaagd naar een maximaal bedrag van € 17,50 voor vier weken. Omdat de koppeling met het inkomen is losgelaten, verwachten wij een aanzuigende werking en een toename van het aantal aanvragen voor WMO-voorzieningen.