Analyse saldo programma
(bedragen x 1.000) | ||
Verschillenanalyse | ||
Begroting 2018; Jaarschijf 2019 (inclusief reservemutaties) | 27.947 | |
Begroting 2019 (inclusief reservemutaties) | 28.861 | |
Verschil | 915 | n |
Specificatie
Onderstaande verschillen bestaan uit de wijzigingen na de primaire begroting 2018 (jaarschijf 2019). De eerder vastgestelde bestuursrapportages zijn voor de volledigheid toegevoegd, zonder nadere toelichting. De onontkoombare ontwikkelingen en de beleidsvoornemens uit de kaderbrief en de kadernota worden kort toegelicht onder de tabel. Ook de wijzigingen na de kadernota worden toegelicht.
(bedragen x 1.000) | ||
Verschillenanalyse | ||
2e Bestuursrapportage 2017 | 64 | n |
1e Bestuursrapportage 2018 | 27 | n |
Kaderbrief | ||
Sociaal domein | 200 | n |
Stijging uitgaven Wmo voorzieningen | 700 | n |
Kadernota | ||
Budget openbaar vervoer minima | 100 | n |
Stijging kosten Jeugdhulp lokale en regionale inkoop. | 500 | n |
Verwarde personen | 50 | n |
Primaire begroting 2019 | ||
Indexering | 129 | n |
Personeelsbegroting/kostenverdeling | -1.545 | v |
Investeringsplan | -7 | v |
Overige mutaties | -1 | v |
Relevante ontwikkelingen na kadernota | ||
Stelpost 2019 Sociaal Domein | -200 | v |
Raadsvoorstel begroting Rogplus 2019-2022 | 437 | n |
Vorming voorziening gemeentelijke gebouwen | 2 | n |
Verwerking armoedegelden meicirculaire | 21 | n |
Raadsvoorstel SOW MJB 2019-2022 | 325 | n |
Begroting 2019 GRJR ADV-18-5282 | 112 | n |
Verschil | 915 | n |
Toelichting
Met ingang van 2019 is het overgrote deel van de afzonderlijke integratie-uitkering opgenomen in de algemene uitkering van het gemeentefonds en wordt op basis van vele maatstaven verdeeld. Hiermee is de feitelijk koppeling tussen de lasten en baten in het sociaal domein komen te vervallen, waardoor niet meer te bepalen is of deze voor nieuwe taken met elkaar in evenwicht zijn.
De lasten voor dit programma zijn voor 2019 ten opzichte van de vorige begroting per saldo met ruim
€ 2,4 miljoen toegenomen. Onderdeel van het gepresenteerde verschil (€ 915.000) is een boekhoudkundige verschuiving in de kostentoerekening van ruim € 1,5 miljoen. Voor dit programma leidt dit tot een voordeel maar het zorgt voor eenzelfde nadeel bij het Overzicht overhead. Hieronder zijn de verschillende oorzaken van de lastentoename samengevat.
WMO-voorzieningen
De voorzieningen die de ROGplus verstrekt zoals vervoer, rollen, wonen, huishoudelijke hulp en individuele begeleiding nemen per saldo toe met ruim € 1,1 miljoen. Dit is conform de vastgestelde begroting van ROGplus die in de raad is behandeld.
Vanaf 2017 is een stijgende trend zichtbaar op de uitgaven huishoudelijke hulp en begeleiding als gevolg van de extra instroom en het afgeven van zwaardere indicaties. Vanaf 1 januari 2019 wordt de eigen bijdrage een vast bedrag voor iedereen. Naar verwachting zal dit een aanzuigende werking hebben op de voorzieningen van mensen met een midden- of hoog inkomen. Om de stijging te beperken wordt de begeleiding opnieuw aanbesteed.
Werk en inkomen
De lasten voor uitkeringen, het verstrekken van die uitkering, het begeleiden naar werk, schuldhulpverlening en de overige uitvoeringskosten voor Stroomopwaarts stijgen met € 352.000. Een van de oorzaken is dat de uitstroom op grond van de Participatiewet achterblijft. Dit is een van de redenen voor de oprichting van een sociaal economisch netwerk.
Jeugd
Op basis van de ingediende begroting 2019 van de GR Jeugdhulp Regio Rijnmond stijgen de lasten voor het bieden van jeugdhulp per saldo met € 112.000. In de afgelopen periode nemen de kosten echter verder toe. Dit wordt naar het lijkt onder andere veroorzaakt door een andere wijze van bekostiging (resultaatgericht) en een toenemend aantal cliënten. In deze begroting is vanaf 2019 dan ook rekening gehouden met een extra bedrag van € 500.000. Hiervan is voor lokale inkoop € 200.000 en voor de regionale inkoop € 300.000 aangehouden.
Minimabeleid waaronder armoedebestrijding
Wij willen onze inwoners met een laag inkomen faciliteren om echt mee te kunnen doen in onze samenleving om onder meer eenzaamheid te voorkomen. Totaal is € 120.000 extra beschikbaar in 2019 waarvan € 100.000 voor de compensatie van openbaar vervoerskosten.
Verwarde personen
Er wordt landelijk en lokaal gewerkt aan een ketenaanpak waarmee wordt voorkomen dat verwarde mensen tussen wal en schip belanden. Vooruitlopend daarop is voor 2019 € 50.000 (en vanaf 2020 € 75.000) vrijgemaakt om dit ook feitelijk te faciliteren.
Indexering GR'en Sociaal Domein
Deze stelpost is met de kaderbrief opgevoerd als dekking om een deel van de tekorten van de drie gemeenschappelijke regelingen op te vangen. Deze is na de kadernota functioneel verwerkt dan wel verrekend met de bestaande stelpost.
Indexering overige taken Sociaal domein
Het merendeel van de taken in het Sociaal domein wordt uitgevoerd door eerdergenoemde gemeenschappelijke regelingen. Indexatie van de kosten daarvoor is onderdeel van de afzonderlijke begrotingen die 1 op 1 in deze begroting zijn vertaald. Echter voor de overige taken is ook indexatie nodig, deze komt voor 2019 uit op € 129.000.
Relatie met het IBP
In voorgaande teksten hebben we een aantal voornemens geuit die we pas opstarten wanneer hiervoor via het IBP middelen beschikbaar komen, het gaat onder meer om:
- De wijk op maat | 50.000 Incidenteel |
- Toegankelijkheid | 20.000 Incidenteel |
- Integratie | 50.000 Incidenteel |
- Wijkteam Vraagraak | 10.000 Structureel |
- Eenzaamheid | 50.000 Incidenteel |
- Armoedebeleid | 75.000 Structureel |
- Dementievriendelijke gemeente | 20.000 Structureel |
Totaal gaat het om € 170.000 incidenteel en € 105.000 structureel. Vooralsnog lijkt het erop dat vanuit het IBP geen extra middelen beschikbaar komen en kunnen deze voornemens nog niet worden ingevuld.