Overzicht Overhead

Analyse saldo programma

Analyse saldo programma

(bedragen x 1.000)

Verschillenanalyse

Begroting 2018; Jaarschijf 2019 (inclusief reservemutaties)

9.086

Begroting 2019 (inclusief reservemutaties)

11.242

Verschil

2.156

n

Specificatie
Onderstaande verschillen bestaan uit de wijzigingen na de primaire begroting 2018 (jaarschijf 2019). De eerder vastgestelde bestuursrapportages zijn voor de volledigheid toegevoegd, zonder nadere toelichting. De onontkoombare ontwikkelingen en de beleidsvoornemens uit de kaderbrief en de kadernota worden kort toegelicht onder de tabel. Ook de wijzigingen na de kadernota worden toegelicht.

(bedragen x 1.000)

Verschillenanalyse

2e Bestuursrapportage 2017

-8

v

Eindejaarsbericht 2017

-20

v

1e Bestuursrapportage 2018

112

n

Kaderbrief

Frictiekosten personeelslasten

210

n

Vervanging Wifi netwerk

17

n

Actualisatie financiële softwarepakketten

51

n

Stijging pensioenpremies

300

n

Kadernota

Vaste spraak- en dataverbindingen

-6

v

Talent MVS

-18

v

Primaire begroting 2019

Indexering

51

n

Personeelsbegroting/kostenverdeling

1.415

n

Investeringsplan

70

n

Overige mutaties

-17

v

Verschil

2.156

n

Toelichting

Kaderbrief
De structurele personeelslasten zijn in lijn gebracht met de feitelijke personeelsformatie; een verwachte krimp van de formatie is uitgebleven. Dit leidt tot een stijging van € 160.000. Het traineeprogramma is pas in 2018 gestart en omdat het programma twee jaar duurt is voor 2019 incidenteel € 50.000 nodig.

Het aantal mobiele apparaten nemen toe en hiervoor dient het wifi-netwerk te worden vervangen. Dit brengt jaarlijks € 17.000 aan kosten met zich mee. Ook de (financiële) softwarepakketten dienen naar de laatste regelgeving te worden geupgrade, waardoor jaarlijks licentiekosten met € 50.500 toenemen.

In de begroting is een stijging van de pensioenpremies met € 300.000 verwerkt. Deze stijging is veroorzaakt door de financiële situatie van het ABP, de lage rente en de lagere economische verwachtingen. Hiermee nemen de totale personele lasten met 2,5% toe.

Kadernota
In de komende periode worden diverse samenwerkingsrelaties op het gebied van inkoop, loopbaanbegeleiding en coaching geëvalueerd. Wij verwachten hiermee een efficiëntiewinst te kunnen behalen.

Indexering
De indexering van budgetten voor o.a. goederen en diensten leidt op dit programma tot een toename van de lasten. Hier was in de kaderbrief reeds rekening mee gehouden.

Personeelsbegroting / kostenverdeling
In de primaire begroting 2019 neemt de overhead per saldo met € 1,5 miljoen toe. Deze stijging wordt voor € 1,4 miljoen veroorzaakt door administratieve wijzigingen als gevolg van de juiste toepassing van het Besluit Begroting en Verantwoording. De kosten voor de bedrijfsvoering van Stroomopwaarts worden volledig doorbelast naar de overhead. Aangezien deze kosten in 2018 nog werden doorbelast naar het programma Sociaal Domein leidt dit tot een stijging van de overhead en een daling van de lasten op het programma Sociaal Domein.
Voor een nadere toelichting op de ontwikkeling van de totale personeelslasten verwijzen wij naar de paragraaf bedrijfsvoering.

Investeringsplan
De hogere kapitaallasten worden o.a. veroorzaakt door het beschikbaar stellen van een krediet ter vervanging van de audiovisuele apparatuur in de raadzaal en de herfasering van de automatiseringsbudgetten.  

Berekening kosten overhead
De kosten en baten van overhead worden vanaf 2017 centraal begroot en verantwoord en niet verder door verdeeld naar de voorgeschreven taakvelden. Op de programma's worden de direct toe te rekenen kosten van de activiteiten begroot en verantwoord. Om de hoogte van de kostendekkende tarieven correct te kunnen berekenen worden de kosten van overhead extra-comptabel aan de directe kosten toegerekend. Deze toerekening moet op een consistente wijze gebeuren. De manier waarop is niet door de wetgever voorgeschreven en kan op verschillende manieren plaatsvinden. Met het vaststellen van de Financiële verordening 2017 is door de gemeenteraad bepaald hoe dit voor onze gemeente gebeurt. Er is hierbij gekozen voor een methodiek die zoveel mogelijk aansluit bij de kostentoerekening van de voorgaande jaren. De consistentie en inzichtelijkheid bij de toerekening van de overhead is hiermee behouden en de methodiek is administratief goed hanteerbaar en reproduceerbaar.

Het uurtarief van de overhead wordt berekend door het totaal van de lasten van de overhead te delen door het totaal aantal productieve uren. De lasten van de overhead worden gecorrigeerd voor de doorbelaste overhead Stroomopwaarts. Deze correctie is noodzakelijk om te voorkomen dat de investeringen, grondexploitaties en kostendekkende heffingen worden belast met oneigenlijke overheadkosten.

Overhead

Bedrag

Lasten overhead

11.699.438

-/- overhead stroomopwaarts

-1.388.662

10.310.776

Aantal 

Aantal productieve uren

313.615

Overhead per uur (afgerond)

€ 33

Nadere toelichting ontwikkeling overhead
De brutolasten van overhead bedragen ruim 10 miljoen, waarvan ongeveer twee derde deel bestaat uit personele lasten. Een derde deel betreffen materiële kosten, zoals onderhoud, huisvesting, schoonmaak en beveiliging. De lasten van overhead van Stroomopwaarts wordt uit de bovenstaande berekening van de bruto-overheadlasten gehaald, gezien dit een levering van een dienst aan een derde betreft.
De totale productieve uren van de organisatie, voor zowel het primaire proces als de ondersteuning (overhead) worden geraamd op 313.615 uur.

De toegerekende kosten van overhead aan de investeringen en de grondexploitaties worden, conform het BBV, als 'negatieve last' op het taakveld overhead tot uitdrukking gebracht. De toegerekende overhead aan investeringen en grondexploitaties bedraagt bijna € 467.000, waardoor de netto kosten van de overhead ca. € 9,84 miljoen bedragen.

ga terug