Lokale heffingen

Reinigingsheffing

Reinigingsheffing

De reinigingsheffingen bestaan uit twee belastingen: de afvalstoffenheffing en de reinigingsrechten.

De gemeente heeft de wettelijke plicht om huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen. De kosten voor het inzamelen van huishoudelijk afval worden, op grond van artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer, verhaald op de aanbieder van het afval door middel van de afvalstoffenheffing. Een gemeente heeft een grote mate van vrijheid bij de invulling van de afvalstoffenheffing. Het gemeentebestuur mag de heffingsgrondslag en de heffingsmaatstaf bijvoorbeeld zelf bepalen.

De inzameling van bedrijfsafval wordt bekostigd uit de reinigingsrechten. Voor deze niet‐verplichte diensten kan geen afvalstoffenheffing worden geheven. De kosten voor deze dienstverlening worden gedekt uit de reinigingsrechten. De reinigingsrechten zijn een retributie.

Voor zowel het reinigingsrecht als de afvalstoffenheffing geldt dat de geraamde baten de geraamde lasten niet mogen overschrijden. Om de mate van kostendekkendheid te tonen, geven de overzichten de lasten op het product c.q. taakveld en de extracomptabele lasten (zoals overhead) weer. In de overzichten staan ook de geraamde opbrengsten genoemd. De definitieve tarieven voor 2019 worden in december met een separaat raadsbesluit vastgesteld.

Huishoudelijk afval

Door investeringen en stijgende lasten zullen de kosten van de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval de komende jaren flink stijgen. We investeren in onder andere de vervanging van het huidige areaal ondergrondse containers. De tarieven voor het storten en verbranden van restafval stijgen en ook nemen de personeelslasten toe (reiniging is arbeidsintensief). Daarnaast resulteert een aantal gebeurtenissen en besluiten die in 2017 en 2018 genomen zijn tot een verhoging van de lasten, zoals motie 21 verbetering afvalscheiding, extra inzamelen GFT in de zomermaanden, toename kwijtscheldingen en impuls glasinzameling.

Om deze lastenstijgingen te dekken, stijgen de opbrengsten in de begroting met 9% ten opzichte van 2018. Daarnaast vindt nog een onttrekking plaats aan de voorziening van circa 3 ton. De omvang van de voorziening afvalinzameling is de afgelopen jaren flink gedaald en bedraagt naar verwachting circa 4 ton per 1 januari 2019. Deze kan maar deels worden aangewend om de tariefstijging te beperken omdat de reserve anders binnen enkele jaren negatief zou eindigen en dat is niet toegestaan. De stijging voor de jaren hierna komt uit op gemiddeld circa 4% per jaar. De voorziening afvalinzameling zal naar verwachting dalen tot nul in 2020 en zal zich daarna weer langzaam vullen.

In de exploitatie van de reiniging wordt ook (een deel van) enkele taken gedekt die niet geraamd worden op het product huishoudelijk afval, maar elders in de begroting. Voor de reiniging gaat het om 65% van het product Straatreiniging, 100% van de kwijtschelding en een bedrag van circa € 23.000 aan educatie via het Duurzaamheidscentrum Maassluis. Daarnaast wordt in totaal afgerond € 1,0 miljoen aan overhead toegerekend. Het dekkingspercentage komt hiermee uit op 100%.

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Leges

Baten totaal

% Kosten dekkendheid

Verwijderen huishoudelijk afval

2.883.821

945.810

382.287

4.211.918

-127.488

-4.770.299

-4.897.787

Straatreiniging (65%)

469.426

120.443

589.869

0

Kwijtschelding gem.bel. (100%)

351.835

19.687

371.522

0

Duurzaamheids-centrum

23.460

23.460

0

Mutatie voorziening

-298.982

-298.982

0

Totaal

3.429.560

1.085.940

382.287

4.897.787

-127.488

-4.770.299

-4.897.787

100%

Bedrijfsafval

Hoewel de exploitatie van bedrijfsafval al enige jaren onder druk staat, blijven we deze dienst vooralsnog aanbieden. Bij de ontwikkelplannen van het stadsbedrijf is deze dienst dan ook meegenomen. Voor het inzamelen van bedrijfsafval worden de lasten geraamd binnen het taakveld Verwijderen bedrijfsafval. Vervolgens wordt er extracomptabel overhead aan toegerekend. De geraamde inkomsten worden bijeengebracht door de reinigingsrechten die geheven worden van de gecontracteerde bedrijven. De geraamde inkomsten stijgen met 2,6% ten opzichte van 2018. Deze stijging kan gerealiseerd worden met een tariefstijging, met het actief uitbreiden van het aantal contracten of een combinatie daarvan.

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Reinigings recht

Baten totaal

% Kosten dekkendheid

Verwijderen bedrijfsafval

194.178

84.546

278.724

-278.724

-278.724

100%

ga terug