Wat gaan we daarvoor doen?
Wijkteam Vraagraak
Naast het samen leven liggen er belangrijke opdrachten bij de beschikbaarheid van goede hulp en zorg dichtbij en voor iedereen, het combineren van wonen en zorg, alsmede het omgaan met schulden en armoede. Bij al deze onderwerpen hebben diverse organisaties en instellingen een belangrijke rol. Het wijkteam is een essentiële schakel in dit geheel. We stellen het wijkteam voldoende in staat haar taken en verantwoordelijkheden adequaat uit te voeren door de juiste voorwaarden te scheppen. De voorzieningen zijn daarom toegankelijk en bereikbaar. Alle inwoners in Maassluis kunnen een beroep doen op ondersteuning.
We streven er naar om inwoners op een gestructureerde manier een stem te geven over de dienstverlening van Vraagraak en de bredere ontwikkelingen in het sociaal domein. De gedachte is om de door ROGplus ontwikkelde werkwijze met een digitaal panel en focusgroepen (themagesprekken) te vertalen naar de gemeente Maassluis. De inschatting is dat hiervoor een structureel budget van € 10.000 (vanuit IBP) nodig is. Conform de afspraak in het akkoord worden pas verplichtingen aangegaan als er zekerheid is dat het budget wordt toegekend.
Wmo-maatwerkvoorzieningen
Wie het niet zelfstandig of met hulp van hun omgeving redt, kan een beroep doen op een Wmo-maatwerkvoorziening, zoals begeleiding, dagbesteding, huishoudelijke hulp of een woon- of vervoersvoorziening. Vraagraak en ROGplus werken intensief samen. ROGplus draagt namens de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam zorg voor de uitvoering van de Wmo-maatwerkvoorzieningen.
De kosten van de Wmo-maatwerkvoorzieningen nemen toe. Dit wordt met name veroorzaakt door de stijgende kosten voor de huishoudelijke hulp (invoering abonnementstarief, hogere tarieven, toenemend aantal cliënten) en begeleiding (toenemend aantal cliënten). We zetten in op het leveren van goede zorg aan iedereen die dit nodig heeft en op het beheersen van de kosten.
Jeugdhulp
Kinderen, jongeren of hun ouders die ondersteuning nodig hebben en dit niet via hun netwerk kunnen organiseren, kunnen een beroep doen op een individuele voorziening. De indicatiestelling voor jeugdhulp loopt via verschillende kanalen. Vraagraak verzorgt een deel. Een ander deel loopt via (huis)artsen en gecertificeerde instellingen. ROGplus voert de administratieve taken uit.
De gemeente koopt een klein deel van de geïndiceerde jeugdhulp in. De GR Jeugdhulp Regio Rijnmond koopt de gespecialiseerde jeugdhulp in. De GR Jeugdhulp financiert de gecertificeerde instellingen. De gecertificeerde instellingen verzorgen de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen of jeugdreclasseringsmaatregelen, die door de rechter worden opgelegd. Maassluis heeft in de GR Jeugdhulp een aandeel van 2,5%.
De samenwerking tussen de gecertificeerde instellingen en het wijkteam ontwikkelen we verder met het doel om in de toekomst een deel van de kinderbeschermingsmaatregelen te kunnen voorkomen of in duur te beperken en de ondersteuning na afloop van een maatregel te optimaliseren.
De kosten van de jeugdhulp nemen toe. Dit wordt naar het lijkt onder andere veroorzaakt door een andere wijze van bekostiging (resultaatgericht) en een toenemend aantal cliënten. Er zijn een verscheidene beheersmaatregelen genomen om de stijging te beperken zoals een aanpassing van het afwegingskader en - waar mogelijk - de verlenging van oude contracten.
Ontwikkeling Jeugdhulp
De Rekenkamercommissie heeft in 2018 een rapport uitgebracht over de decentralisatie van de Jeugdhulp. De belangrijkste aanbeveling is om meer samenhang aan te brengen in de verschillende ontwikkelingen die lokaal en regionaal geïnitieerd worden. Daarnaast wordt geadviseerd om een dashboard te ontwikkelen om de maatschappelijke effecten van het beleid beter te kunnen monitoren. Daarbij wordt nadrukkelijk aandacht gevraagd voor een preventieve aanpak, vroegsignalering, maatwerk en de overgang van 17 naar 18 jaar. Deze aanbevelingen implementeren wij in 2019. Wij stellen hiervoor een ontwikkelagenda op. Op basis hiervan kunnen nieuwe aandachtspunten ontstaan, die van invloed zijn op het te voeren beleid.
Eén van de inhoudelijke aandachtspunten van de Rekenkamercommissie is het inzetten op vroegsignalering. Hieraan werken we al. Samen met maatschappelijke partners verkennen we welke vorm het beste voor Maassluis is. De aanpak houdt onder andere in dat professionals en vrijwilligers die met kinderen werken, leren signalen te herkennen, leren hierover met de ouders in gesprek te gaan en indien nodig hen door te leiden naar ondersteuning.
Werk en inkomen
Sinds juli 2015 verzorgt Stroomopwaarts de beleidsvoorbereiding en de uitvoering van de Participatiewet. Het betreft de taken op het terrein van Werk en Inkomen. Stroomopwaarts stelt jaarlijks eigen begrotingen en verantwoordingen op waar de gemeenteraad haar zienswijze op kan geven. De arbeidsmarkt trekt aan, met kansen voor mensen die al langere tijd inactief zijn. Duurzame uitstroom en dus structurele daling van het uitkeringsbestand kost veel tijd en middelen. In aansluiting op de taken van Stroomopwaarts legt de gemeente het accent op het creëren van meer werkervaringsplaatsen die
perspectief bieden op duurzaam werk bij de gemeente of gemeentelijke partners.
Afgelopen jaren heeft Stroomopwaarts in samenspraak met de MVS-gemeenten en maatschappelijke organisaties een meer wijkgerichte aanpak ontwikkeld. Dit heeft geleid tot meer inzet in wijken in aansluiting op de vragen die daar leven. Het verlagen van drempels voor kwetsbare inwoners en het investeren in preventie door gerichte voorlichting blijkt succesvol.
Sociaal Economisch Netwerk
Ondernemers hebben een grote verantwoordelijkheid voor het realiseren van een inclusieve arbeidsmarkt. De overheid heeft een voorbeeldrol als werkgever en via Stroomopwaarts een aanjaagrol. Ondernemers verwachten veelal dat de overheid de risico’s draagt. Stroomopwaarts wil samen met werkgevers nieuwe arrangementen ontwikkelen. Om deze ontwikkeling te ondersteunen richt Stroomopwaarts een sociaal economisch netwerk op. Dit netwerk bestaat uit ondernemers uit de MVS-gemeenten. De partners in het netwerk zijn de ambassadeur van de inclusieve arbeidsmarkt.
Wonen met zorg (senioren en bijzondere groepen)
Met het oog op de vergrijzing van onze samenleving zetten we in op de mogelijkheid van langer zelfstandig wonen met zorg op maat. In samenwerking met Maasdelta, ROGplus en zorg- en welzijnsorganisaties wordt een vorm van 'geclusterd wonen plus' gerealiseerd. Daarnaast wordt momenteel een inventarisatie uitgevoerd welke doelgroepen op de woningmarkt tussen wal en schip raken. Wij zoeken daarvoor aansluiting bij de prestatieafspraken met de woningcorporaties.
Op dit moment verloopt de financiering en de uitvoering van beschermd wonen en maatschappelijke opvang (Wmo) nog via centrumgemeente Vlaardingen. Naar verwachting wordt de centrumgemeentefunctie vanaf 2021 losgelaten. Vanaf dat moment zijn gemeenten zelf verantwoordelijk om beschermd wonen en maatschappelijke opvang te organiseren voor hun inwoners. Met de oplossingsrichtingen die worden verkend naar aanleiding van de eerder benoemde inventarisatie wordt hier ook naar gekeken.