Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat gaan we daarvoor doen?

Aantrekkelijke openbare ruimte
Omdat we belang hechten aan goed onderhouden en toegankelijke trottoirs, fietspaden en wegen maken we extra geld vrij om te investeren in het van onderhouden van de infrastructuur. Ook onderzoeken we de mogelijkheid om het onderhoud van belangrijke routes in de stad eerder dan gepland uit te voeren. Hiervoor zal een plan van aanpak worden opgesteld welke onderdeel zal vormen van het Uitvoeringsprogramma Buitenruimte 2019.

Wij gaan de verkeersveiligheid in de stad verbeteren. Onze prioriteiten zijn onder andere:

  • Verbeteren verkeerssituatie Rozenlaan: het parkeren van auto’s op deze ontsluitingsroute is ongewenst. Er wordt nader uitgewerkt hoe deze situatie kan worden verbeterd.
  • Het verbeteren van de verkeersveiligheid op de (centrum)route P.C. Hooftlaan/Lange Boonestraat (met behoud van de doorgaande busroute).
  • Het knooppunt bij de Oude Veiling (Maaslandse Poort): in overleg met onder andere de gemeente Midden-Delfland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en Rijkswaterstaat en de Provincie Zuid-Holland worden de mogelijkheden onderzocht om op korte termijn tot een oplossing voor het daar aanwezige verkeersknelpunt te komen.

In combinatie met de uitvoering van onderhoudswerkzaamheden streven wij naar de realisatie van innovatieve verkeerstechnieken zoals slimme verkeerslichten die doorstroming verbeteren, radar- en infrarooddetectie of verlichte zebrapaden met bewegingssensoren, verlichting in het wegdek en "glow-in-the-dark" toepassingen.

In een aantal wijken in de stad is sprake van een tekort aan parkeergelegenheid. Bij groot onderhoud kijken wij met bewoners hoe deze situatie kan worden verbeterd. Maar ook als er geen grote werkzaamheden aan de orde zijn, gaan wij in nauw overleg met bewoners na of er slimme oplossingen voorhanden zijn om de parkeersituatie te optimaliseren.

Via onder meer de Vervoersautoriteit van de MRDH wordt druk gezet om het busvervoer na de ingebruikname van de Hoekse Lijn op niveau te houden, ook in de weekenden en in de avonden. Daarnaast wordt ingezet op het realiseren van een openbaar vervoerverbinding naar de nieuwe begraafplaats aan de Vlaardingsedijk. Mocht dit niet haalbaar blijken, dan wordt naar alternatieve duurzame mogelijkheden gezocht om lokaal openbaar vervoer te realiseren naar de haltes van de Hoekse Lijn en begraafplaats.

Goede inrichting van de waterstaat
We gaan de klimaatstresstest verder uitbreiden. Nu is deze stresstest voornamelijk gericht op het aspect wateroverlast en zijn hittestress en droogte daar nog niet in opgenomen. Hittestress brengt voornamelijk bij de doelgroepen oudere mensen en kinderen een verhoogd gezondheidsrisico met zich mee. Langdurige droogte kan o.a. ook gevolgen hebben voor de bodemdaling. Op deze aspecten moeten we op voorbereid zijn en dienen daar ook maatregelen voor nemen. De gevolgen van wateroverlast, hitte(stress), droogte en overstromingen worden met een planmatige aanpak op lokaal en regionaal niveau in kaart gebracht.

Goed functionerende watergangen
De uitvoering van de baggercyclus en schoonmaakbeurten zijn noodzakelijk om het oppervlaktewater, onze vlieten en de haven goed en schoon te laten doorstromen. Waar mogelijk zal door aanpassing van het onderhoudsregime of door mogelijke herinrichting van oevers een ecologische meerwaarde worden toegevoegd.

ga terug