Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat gaan we daarvoor doen?

Ontsluiting De Kade
Met de daadwerkelijke realisatie van de nieuwe woonwijk De Kade wordt binnenkort gestart. Deze nieuwe wijk moet op een kwalitatief hoogwaardige manier worden ontsloten en aansluiten op het bestaande verkeersnetwerk. Er zal ruimhartig geïnvesteerd worden in deze ontsluiting die goed ingepast wordt in de bestaande omgeving en tevens een verkeersveilige doorstroming garandeert. Het verkeersonderzoek is afgerond. In deze studie zijn verschillende varianten opgenomen. Het besluit over de definitieve keuze wordt in het najaar 2018 genomen.

Fietsactieplan
We stellen een fietsactieplan op waarbij we kijken naar ontbrekende schakels, het asfalteren van fietspaden en onderzoeken we de mogelijkheden voor extra fietsenstallingen. In MRDH-verband wordt samen met de gemeente Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westland een verkenning gestart voor een metropolitane snelfietsroute. Bij de Landschapstafel zal de Hollandse Baan als ontbrekende schakel tussen Maassluis en Delft wordt opgevoerd en verkend wat voor subsidiemogelijkheden er zijn. Ook zal aansluiting worden gezocht bij de F10* waar ambitieuze fietssteden kennis delen en mee kan worden gedaan aan pilots om zo het fietsgebruik verder te verhogen.

* De F10 is een open netwerk met ruimte voor meer ambitieuze fietssteden. Elkaar versterken en leren van elkaar staan voorop. De F10 - steden investeren fors in fietsvoorzieningen. Samen gaan ze voor een hogere plek van de fiets op de politieke agenda en meer investering en innovatie op fietsgebied. De F10 is hét vliegwiel voor krachtig beleid, gericht op nog verdere groei van het fietsgebruik in Nederland.

Laadpalen
In het vierde kwartaal van 2018 zal het laadpalenbeleid worden vastgesteld waarbij zal worden ingegaan op het plaatsen van strategische laadpalen om zo automobilisten te verleiden om elektrisch te gaan rijden.

Overig
We onderzoeken, stimuleren en realiseren moderne vervoersconcepten zoals het vraaggestuurd oproepafhankelijk vervoer.
We onderzoeken en realiseren innovatie verkeerstechnieken zoals led-verlichten en bewegingssensoren bij oversteekplaatsen en slimme verkeerslichten.
We geven extra aandacht aan het oplossen van knelpunten zoals de verkeerssituatie bij de Oude Veiling en de afrit 6 (Maassluis-West) van de A 20.

ga terug