Bedrijfsvoering

Planning en Control

Financiën

De financiële functie voorziet het bestuur en de organisatie van actuele en volledige financiële informatie ter ondersteuning van de gemeentelijke beleidsontwikkeling en -uitvoering. Deze functie is gericht op een duurzame gezonde financiële positie van de gemeente. Kerntaak daarbij is de planning- en controlcyclus, waarbij we werken aan een kwalitatief en snel resultaat.
In 2019 bouwen we verder op de ingezette innovatie op het vlak van Planning en Control mede op basis van de ervaringen van de medewerkers met het meer digitaal werken aan de P&C-documenten.

We voeren regie op de realisatie van het bezuinigingsproces en zorgen voor actuele voortgangs- en sturingsinformatie van de verbonden partijen. Op het gebied van risicomanagement zullen wij ook in 2019 uitvoering blijven geven aan het vastgestelde beleid.

Afdeling Control toetst het rechtmatig, doelmatig en doeltreffend functioneren van de organisatie en geeft op basis van deze bevindingen verbeteradviezen aan het centraal managementteam, gemeentesecretaris en aan het college. Dit doen we door het controleren van de rechtmatigheid van alle financiële processen, waarbij we bijzondere aandacht geven aan zowel gemeentebrede als meer specifieke processen, zoals inkoop- en aanbestedingsprocessen.

In het kader van Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG) gaan we de komende jaren verder met projecten, onder andere op het vlak van het monitoren van systemen, het classificeren van data, de toegang tot onze panden en het efficiënt verantwoorden. Tot slot toetsen we de voortgang op de vastgestelde verbeteracties naar aanleiding van eerdere audits.

Doelstellingen 2019

  • Verder digitaliseren van de Planning & Controlcyclus.
  • Zorg dragen voor een goede en tijdige (be)stuur(s)- en beheersingsinformatie (P&C instrumenten).
  • Zorgvuldige invoering e-facturering.
  • Actualisatie presentatie-indicatoren met beoordelen relevantie ten opzichte van de speerpunten.