Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen

Wegen

Beleidskader

Het beleid is vastgelegd in de VOR (Visie Openbare Ruimte 2015-2030), de Wegenstructuurvisie Maassluis 2010-2025 en de aanpak van de parkeerproblematiek en woon-school routes.

Het Wegenbeheerplan is het kader voor het beheer van de openbare verharding. Het nieuwe reeds vastgestelde Wegenbeheerplan loopt van 2017 tot en met 2021.
Het is de taak van de gemeente om efficiënt en met een vooruitziende blik onderhoud uit te voeren en op deze wijze invulling te geven aan de zorgplicht voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte. De hoofddoelen van het Wegenbeheerplan zijn conserverend beheer (het in stand houden van het bestaande) en ontwikkelingsbeheer (het uitvoeren van nieuw vastgesteld beleid). Het conserverend beheer bestaat uit storingsonderhoud (kleinschalige reparatiewerkzaamheden), groot onderhoud (bijvoorbeeld herstraten of opnieuw asfalteren) en reconstructies. Het ontwikkelingsbeheer wordt zo veel mogelijk toegepast bij groot onderhoud en reconstructies van de verhardingen. Het voordeel hiervan is, dat er minder kapitaalvernietiging plaatsvindt en dat er minder overlast voor inwoners, bedrijven en bezoekers ervaren wordt. In het Wegenbeheerplan is opgenomen dat er duurzaam wegenbeheer wordt toegepast op onder meer het gebied van geluid, milieu en bodem.

Kwaliteitsniveau

Iedere twee jaar wordt een uitgebreide inspectie van de bestaande verhardingen uitgevoerd. In 2017 heeft de laatste inspectie plaats gevonden. De resultaten van de inspectie voor 2017 (uitvoering vierde kwartaal) zijn bij het opstellen van deze begroting meegenomen. Daarnaast wordt ieder jaar een globale schouw van de bestaande verhardingen uitgevoerd. De gemeente heeft circa 1,3 miljoen m2 aan verschillende soorten verharding in beheer. Deze oppervlakte is te verdelen in goede, matige en slechte gedeelten. Onderstaande tabel geeft het bestaande kwaliteitsniveau van de wegtypen weer. De classificatie is conform de CROW richtlijnen. Dit vormt de basis voor de prioritering van het onderhoud.

Verhardingssoort *

Oppervlakte
(m2)

Goed
1 t/m 3 (%)

Matig
4 t/m 6 (%)

Onvoldoende
7 t/m 9 (%)

Asfalt

281.000

82

5

13

Elementen beton

333.000

56

33

11

Elementen gebakken

269.000

44

39

17

Tegels

336.000

32

57

11

Diversen

48.000

44

39

17

Totaal

1.267.000

52

35

13

* Oppervlaktes en kwaliteit op basis van de inspectie wegen 2017. Verschillen in oppervlaktes t.o.v. voorgaande jaren zijn gevolg van implementatie nieuwe versie van beheersysteem (GBI4 naar GBI6). Areaaluitbreidingen in o.a. Balkon en Wilgenrijk moeten nog worden opgenomen in beheersysteem.

Financiële consequenties

(bedragen x € 1.000)

Begroting

Begroting

Investeringen

Onderhoud wegen

2018

2019

2019

Wegen, straten, pleinen en verkeersaders

2.048

2.189

890

Straatmeubilair

118

87

30

Gladheidsbestrijding

78

68

0

Invalidenparkeerplaatsen en - Kaarten

5

6

0

Totaal

2.249

2.350

920

(bedragen x € 1.000)

Reserve onderhoud wegen

toevoeging 2019

0

onttrekking 2019

0

stand 31 december 2019

5.029