Onderhoud kapitaalgoederen

Civiele kunstwerken

Civiele kunstwerken

Onder civiele kunstwerken wordt in deze paragraaf verstaan de civieltechnische objecten in de buitenruimte. Hierbij kan worden gedacht aan bruggen, tunnels en kades. Per onderwerp zijn of worden beheerplannen opgesteld.

Beleidskader

Kademuren en bruggen
In mei 2013 is het Beheerplan Kademuren 2013-2017 vastgesteld. Daarop is eind 2014 de actualisatie beheerplan kademuren 2013-2017 vastgesteld. Voor de periode 2019-2023 wordt een nieuw beheerplan opgesteld. Hierin zal ook het nog vigerende Beheerplan bruggen en onderdoorgangen 2015-2019 worden opgenomen tot het Beheerplan Kunstwerken 2019-2023. Dit beheerplan beschrijft zowel de benodigde inspecties, storingsonderhoud, groot onderhoud als de rehabilitatie. Het gaat hierbij dus om het (groot) onderhoud, maar ook om investeringen in de vervanging van bestaande (delen van) muren.

De hoofddoelen voor Kademuren zijn conserverend beheer (ofwel het in stand houden van wat we hebben) en ontwikkelingsbeheer (ofwel het uitvoeren van nieuw vastgesteld beleid). Afgeleide doelstelling hiervan is: door tijdige signalering het voorkomen van financiële pieken en veiligheidsrisico’s. De kademuren zijn allen gemeentelijke monumenten, hiermee wordt bij onderhoud, renovatie en reconstructie rekening gehouden.

Binnen de gemeentegrens is een groot aantal kademuren aanwezig met een totale lengte van circa 3.350 meter. Hiervan is 2.686 meter in beheer van de gemeente. De kwaliteit wordt benoemd met de rest levensduur: meer dan 20 jaar, tussen de 5 en 20 jaar, of minder dan 5 jaar. Voor de laatste categorie vindt uitgebreid onderzoek naar de stabiliteit plaats.

Bruggen en onderdoorgangen
Zoals bij al het beheer wordt bij bruggen en onderdoorgangen onderscheid gemaakt tussen conserverend beheer en ontwikkelingsbeheer. Conserverend beheer richt zich in hoofdzaak op technisch noodzakelijke acties om het areaal in stand te houden. Ontwikkelingsbeheer voegt daar acties aan toe om nieuwe ambities ten aanzien van het areaal te bereiken; ambities zoals onder meer bepaald worden met de “Visie openbare ruimte” (VOR), duurzaamheidsbeleid, of voortvloeiend uit specifieke gebiedsontwikkeling- of herinrichtingsbesluiten, maar ook door wijziging in wet- en regelgeving. De kwaliteit van de civieltechnische kunstwerken wordt aan de hand van vier aspecten beschreven: Veiligheid, Functionaliteit, Gebruikswaarde en Restlevensduur. De specifieke beheeracties die voortvloeien uit de beschreven kwaliteitsniveaus voor de civieltechnische kunstwerken zijn verder uitgewerkt in het "Beheerplan bruggen en onderdoorgangen 2015-2019".

Overige civiel technische kunstwerken
De beleidskaders voor overige kunstwerken sluiten aan op conserverend beheer en ontwikkelingsbeheer zoals hierboven omschreven. Een belangrijke beleidscomponent is ook hier de Visie Openbare Ruimte (VOR).

Financiële consequenties

(bedragen x € 1.000)

Begroting

Begroting

Investeringen

Havens en watergangen

2018

2019

2019

Havens en watergangen

623

656

1.555

Totaal

623

656

1.555

(bedragen x € 1.000)

Begroting

Begroting

Investeringen

Bruggen, tunnels en viaducten

2018

2019

2019

Bruggen en onderdoorgangen

365

412

111

Totaal

365

412

111

(bedragen x € 1.000)

Reserve bruggen

toevoeging 2019

0

onttrekking 2019

0

stand 31 december 2019

157

(bedragen x € 1.000)

Reserve onderhoud kademuren

toevoeging 2019

0

onttrekking 2019

0

stand 31 december 2019

261