Kapitaallasten
(bedragen x € 1.000) | ||||
Budgettaire effecten kapitaallasten | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Mutaties in kapitaallasten | 110 | 367 | 729 | 819 |
Investeringen coalitieakkoord | 6 | 22 | 267 | 269 |
Nieuwe vervangingsinvesteringen MOP | 56 | 107 | 158 | 204 |
Afschrijvingen investeringen maatschappelijk nut | 167 | 199 | 231 | 263 |
Actualisatie investeringsplan | -119 | 39 | 73 | 83 |
Mutaties in dekking | -406 | -342 | -397 | -369 |
Mutaties dekking kostendekkende heffingen | 35 | 8 | 8 | 11 |
Ophogen stelpost onderuitputting | -247 | -124 | -147 | -90 |
Vrijval exploitatiebudget inv. maatschappelijk nut | -167 | -199 | -231 | -263 |
Overige dekking | -27 | -27 | -27 | -27 |
Budgettair effect | -296 | 25 | 332 | 450 |
De ontwikkeling van de kapitaallasten is hierboven in tabelvorm weergeven.
De belangrijkste ontwikkelingen worden nader toegelicht.
Investeringen coalitieakkoord
In het coalitieakkoord zijn nieuwe investeringen opgenomen. Deze nieuwe investeringen leiden tot extra kapitaallasten.
Nieuwe vervangingsinvesteringen
Op basis van de vastgestelde meerjarenonderhoudsplannen worden de investeringen geactualiseerd. De investeringen zijn noodzakelijk om de gemeentelijke objecten in goede staat te houden.
Afschrijvingen investeringen maatschappelijk nut
Met ingang van het nieuwe Besluit Begroting en Verantwoording is het niet meer toegestaan om investeringen met maatschappelijk nut direct vanuit de exploitatie te bekostigen. Alle investeringen maatschappelijk nut dienen op de balans te worden geactiveerd.
In Maassluis betekent dit dat er een jaarlijks bedrag van € 800.000 extra geactiveerd moet worden. Deze extra activeringen brengen extra kapitaallasten met zich mee. Daartegenover valt het jaarlijkse exploitatiebudget van € 800.000 vrij.
Het jaarlijkse verschil tussen het vrijvallende exploitatiebudget en de extra kapitaallasten wordt gestort in de algemene reserve. Hierdoor wordt voorkomen dat als gevolg van een wijziging in de verslaggevingsvoorschriften lasten worden doorgeschoven naar de toekomst.
Actualisatie investeringsplan
Op basis van de realisatiecijfers in 20017 is het investeringsplan geactualiseerd. Restantkredieten zijn doorgeschoven naar 2018. Ook zijn voorgenomen investeringen in de jaren 2018-2023 opnieuw beoordeeld en gefaseerd. Doordat investeringen naar achteren zijn geschoven treedt er in 2019 een voordeel op. Doordat investeringen later worden gerealiseerd wordt er later gestart met afschrijven. De totale boekwaarde wordt hierdoor hoger, waardoor in de jaren vanaf 2020 een klein nadeel ontstaat.
Mutaties in kostendekkende heffingen
De fasering van investeringen in riolering en afval veroorzaakt een mutatie in de jaarlijkse kapitaallasten. Door deze verschuiving muteert ook de dekking via de rioolrechten en de afvalstoffenheffing.
Ophogen stelpost onderuitputting
Door jaarlijkse actualisatie van investeringsprogramma wordt getracht dit planningsoptimisme zoveel mogelijk te beperken. Ondanks de jaarlijkse actualisatie leert de ervaring dat de doorlooptijd van de realisatie van investeringen afwijkt van de oorspronkelijke planning en dat daarmee de kapitaallasten ook pas later ten laste van de begroting komen. Er wordt bij de financieringsbehoefte uitgegaan van een realisatiepercentage van 70% van de bruto investeringen. Uitgaande van een realisatiepercentage van 70% kan de stelpost onderuitputting worden opgehoogd.
(bedragen x € 1.000) | ||||
Stelpost onderuitputting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Begroting 2018-2021 | -100 | -100 | -100 | -100 |
Begroting 2019-2023 | -347 | -224 | -247 | -190 |
Bijstelling stelpost | -247 | -124 | -147 | -90 |